Dag 18 Maori Cultuur - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Amy Bruijn - WaarBenJij.nu Dag 18 Maori Cultuur - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Amy Bruijn - WaarBenJij.nu

Dag 18 Maori Cultuur

Door: Amy

Blijf op de hoogte en volg Amy

17 November 2012 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vanochtend was mijn " ziekte" gelukkig weg. Na het ontbijt hebben we een stukje gereden en vervolgens een ochtendwandeling langs de Whagarei Falls gelopen. Daarna doorgereden naar Auckland waar bijna iedereen weg ging (want die hadden de hele tour al gedaan) en alleen wij newbees van twee dagen geleden nog overbleven (Austin, Bill, Cat, Marije, Samuel, Trevor en ik) Maar vanaf vandaag zijn wij geen newbees meer, want we kregen zes nieuwe, Marco uit Brazilie, Jaz en Steff uit Australie, Lauren en Amelia uit Australie en Beks uit Engeland.
Daniel zei vervolgens dat hij van morningsong wilde wisselen, maar gelukkig heb ik dat kunnen tegenhouden :P
Daarna doorgereden naar Matamata, ook wel de Hobbitation genoemd. Een boerderij net buiten Matama is namelijk gebruikt om het hobbitdorp van The Lord of the Rings en The Hobbit te bouwen en filmen. Vervolgens nog door Trocks gereden. Een dorpje wat eigenlijk niets te bieden heeft, maar daarom van golfplaten allerlei beelden ed maakt, om een beetje interessant voor de touristen te lijken ;-)
Uiteindelijk in Rotorua aangekomen waar we in een Maori Marea verblijven (De Maori zijn de aboriginals van Nieuw Zeeland)
Om daar naar binnen te mogen, moesten we echter wel officieel gegroet worden. We moesten als een groep het pad naar het pand op komen lopen. Eerst de vrouwen en dan de mannen (wat betekende dat we in vrede kwamen) Dit deden we terwijl een vrouw ons in hun taal " roepte". Halverwege moesten we stoppen, zodat onze voorouders de mogelijkheid kregen om binnen te komen. Vervolgens moesten we voor het binnenkomen onze schoenen uit doen en gaan zitten, maar dan de vrouwen vanachter en de mannen vanvoor. We werden toegesproken in hun taal en vervolgens zongen ze een lied voor ons. Daarna moesten wij een lied voor hun zingen. Een aantal hadden " Reach for the Stars" van S-club 7 uitgekozen (ik kende het niet maar het was een makkelijk refrein) daarna werden we verwelkomt waarbij onze neus en voorhoofd elkaar raken. Hierna waren wij officeel verwelkomt en konden we naar de andere ruimte om wat te drinken en eten. Overal moest je je schoenen uit hebben. Alleen de eerste keer was ik dat ff vergeten, maar gelukkig trok Cat me net op tijd terug, zodat ik toch nog zonder schoenen binnen ging.
Na het avondeten heeft Jess de gastheer nog wat over de Maori cultuur verteld. Dit was heel interessant.

• 21 November 2012 - 09:22

Tante Kitty:

hoi Amy,

je hebt weer heel wat gezien,leuk.
    Geniet er nog van.
    groetjes xxx tante Kitty

• 21 November 2012 - 17:12

Gerdie En Ron:

Lieve Amy
    Het is 21 november en wij willen je eerst feliciteren met je "kind" een jaar gaat snel voorbij he.

en we zijn blij dat je weer zijn hele mooie rieis maakt.

blijjf nog maar even genieten.

dikke knuffel van ons

• 23 November 2012 - 00:16

Tante Ilse:

hey amy,

super om al je verhalen weer te lezen.
    veel plezier daar, pas op je zelf... en op naar de volgende verhalen.

dikke knuf xx tante ilse en brian.